Linie lotnicze obsługują coraz więcej pasażerów, lecz zakupy w sklepach wolnocłowych robi maksymalnie 10 proc. podróżnych. Segment travel retail musi się dostawać się do rynkowych zmian – innych upodobań zakupowych generacji Z. Do roku 2050 ponad połowę lotniczych pasażerów będą stanowić milenialsi i zoomerzy – pokolenia, które bardziej zwracają uwagę na doświadczenia zakupowe niż na cenę.
W tym roku przewoźnicy lotniczy mają obsłużyć łącznie 4,99 miliarda pasażerów, czyli mniej niż zakładała pierwotna prognozowa IATA, zgodnie z którą wolumen pasażerski miał przekroczyć 5,2 miliarda. W połowie XXI wieku, każdego roku samolotami ma podróżować już ponad 10 miliardów pasażerów. Duży wzrost skonsumują linie lotnicze i lotniska, ale niekoniecznie operatorzy stref wolnocłowych.
Raport globalnej firmy doradczej Kearney, sporządzony dla Tax Free World Association w 2023 roku, jasno wskazał, że dotychczasowy model działalności branży travel retail rozmija się z aktualnymi oczekiwaniami klientów-pasażerów lotniczych, gdyż rynek lotniczy zaczyna być systematycznie „podbijany” przez młodsze pokolenie, w tym generację Y i Z, które jednak różnią się od siebie m.in. upodobaniami zakupowymi. Milenialsi i zoomerzy oczekują wysokiej jakości obsługi i spersonalizowanego doświadczenia zakupowego. Cena ma drugorzędne, a nawet trzeciorzędne znaczenie.
Zmiany rynkowe
– Trendy dla Europy są takie, że mniej ludzi wchodzi do sklepu, natomiast jest większa konwersja – powiedział na VIII Kongresie Rynku Lotniczego Tomasz Marczak, członek zarządu Baltony, zaznaczając, że polski operator duty-free notuje wzrost wartości jednostkowej sprzedaży. W wolnocłowych sklepach na lotniskach konwersja jest nie większa niż 10 proc., podczas gdy konwersja w sklepach w centrach handlowych wynosi od 40 do 60 proc, a napływ młodego pokolenia może jeszcze zmienić in minus wskaźnik konwersji lotniskowych sklepów.
Zakupy duty-free na lotniskach realizuje tylko 5–10 proc. podróżnych. Pandemia COVID-19 gwałtownie przerwała dekadę dynamicznego wzrostu na rynku lotniskowo-wolnocłowym. W postpandemicznej erze – kiedy rynek e-commerce (zwłaszcza w Polsce), dzięki wygodzie zakupowej, zyskuje na znaczeniu – liczba zakupów dokonywanych tuż przed podróżą lotniczą spadła o około 30 proc. Jest jednak dobry prognostyk – wzrosła średnia wartość paragonu. Branża będzie się zmieniać, dostosowując się do pokoleniowych zmian – do roku 2025 ponad połowę lotniczych pasażerów będą stanowić pokolenia Y i Z.
– Generacja Z charakteryzuje zupełnie innymi trendami. Dużo młodych ludzi wchodzi do sklepu, ale konwersja jest bardzo słaba. Dla takich podróżnych ważniejsze jest doświadczenie zakupowe niż promocja cenowa – zauważył Marczak. Motywacją dla zakupów jest zrobienie bliskiej osobie prezentowej niespodzianki. Ze słów członka zarządu Baltony wynika także, że poziom interakcji młodego klienta ze sprzedawców jest bardzo niski lub nie istnieje.
Technologia kluczem
– Transformację (propozycję produktową) trzeba odpowiednio przygotować, aby była bardziej atrakcyjna dla młodych ludzi – wyjaśnił Tomasz Marczak. Kluczem do zmian mają być nowoczesne rozwiązania technologiczne – w sklepach duty-free pojawi się więcej ekranów, inteligentnych automatów zakupowych. Baltona nie wyklucza stworzenia aplikacji, która ułatwi zoomerom zakupy.
Generacja Z „inaczej” spędza czas przed lotem. Ważne jest wypicie dobrej jakościowo kawy czy wina lub zjedzenie dobrego posiłku, aniżeli zrobienie zakupów w sklepie wolnocłowym. Z tego względu Baltona będzie inwestować w nowoczesne koncepty kawiarniano-restauracyjne. Osoby urodzone w przybliżeniu między 1995 a 2012 rokiem, które charakteryzuje dorastanie w erze powszechnych technologii cyfrowych, takie jak media społecznościowe i Internet, będą wiodącą grupą zakupową lotniskowych stref komercyjnych w przyszłości, a technologia będzie ważny narzędziem komunikacyjnym z klientem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.